De Wassenaarse Krant – Dinsdag 2 juli 2013

Maar liefst 122 kinderen raakten geïnspireerd door de opdracht van de verhalenwedstrijd dit jaar en schreven een sprookje. Sommige speelden zich echt af in Wassenaar. Van de ingezonden verhalen werden er 35 door de jury geselecteerd voor Het Groot Wassenaars Sprookjesboek De jonge schrijfsters en schrijvers van deze verhalen waren afgelopen vrijdagmiddag uitgenodigd in de bibliotheek, waar de winnaars bekend werden gemaakt.

Floor Heins-Fernhout, verkleed als gelaarsde kat, heette alle kinderen en ouders welkom. Het feit dat de verhalenwedstrijd nog bestaat is eigenlijk ook een sprookje met een goede afloop, vertelde ze. Na de opheffing van het Cultureel Overleg Wassenaar heeft Stichting Noenki dit jaar de organisatie van de wedstrijd op zich genomen.
Deka Wielenga sprak namens de jury, bestaande uit Jan Doffegnies, Iris Oostlander, Dick den Ouden, Eveliene Schoenmakers de winnaars toe. “Niet huilen als je niet wint,” zei hij en daar had hij reden toe, want alle uitgenodigde kinderen werden verwend met een vrijkaartje voor Duinrell, een ijsbon voor Luciano’s en het boekje ‘Hoe overleef ik mijn vakantie?’ van boekhandel de Kler.
Het eerste Groot Wassenaars Sprookjesboek werd uitgereikt aan een sprookjesachtige figuur, de echte graaf Hugo van Zuylen van Nijevelt, die het pretpark Duinrell heeft gered van de verkoop, zo bleek, en het ook heeft uitgevonden. “Hoe word je graaf?” vroeg Deka Wielenga hem. “Ik werd als baronnetje geboren,” vertelde de graaf, alleen het oudste mannelijke lid van zijn familie draagt deze titel.
De jonge schrijvers waren ingedeeld in twee categorieën, van 8 tot 11 en van 12 tot 18 jaar. In de eerste categorie won Noa Bosveld de derde prijs met haar verhaal ‘Het oude Wassenaar’. Deka citeerde daaruit het omaatje, “Wij zijn dan wel oud, maar blijven ondeugend en stout!” De tweede prijs was voor Kaja Sloekers, met 8 jaar één van de jongste deelnemers. Zij schreef ‘Het meisje met de dieren.’ De eerste prijs was voor Laura Kornberg met haar verhaal ‘Het pretpark in de wolken’ – en Duinrell komt inderdaad daarin voor.
Als intermezzo zong Emma van Helsdingen ‘Turning tables’ van Adele en in de kleine filmzaal van de bibliotheek klonk dat indrukwekkend mooi.
In de tweede categorie won Manon Kortekaas de derde prijs met haar verhaal ‘Marloes en het mannetje van koek’ en de tweede prijs was voor Nina Heilbron met ‘Tiffanny’s Sprookjes boek’. Beide winnaressen hadden talent, vond Deka, en moesten vooral doorgaan met schrijven. De eerste prijs was voor Krista Grundeken met haar verhaal ‘Prinses Doortje van Duinrell’ en Deka citeerde daaruit het versje ‘Lief Groot Sprookjes Boek, Doortje had een grote wens, en gelukkig is er altijd in Wassenaar, geluk voor ieder mens!’ “Een mooiere afsluiting van de verhalenwedstrijd had ik zelf niet kunnen bedenken,” concludeerde Deka.
De gebundelde sprookjes, vrolijk geïllustreerd door Sabine Verkoren, zijn verkrijgbaar voor € 7,50 bij boekhandel De Kler. De inkomsten komen ten goede aan de Stichting Noenki, die kunst en cultuur onder de jeugd in Wassenaar stimuleert.

Tekst: Annette Kalkman. Op de foto: De jongste schrijvers van Wassenaar met op de voorgrond de winnaars.