Heb jij het lef om een verhaal te schrijven?

De Wassenaarse Krant – Dinsdag 11 februari 2014

Oké, er is lef voor nodig om jouw verhaal prijs te geven, je diepste roerselen publiekelijk te maken. Je kunt je verhaal ook onder pseudoniem insturen, zelf je schrijversnaam bedenken, maar doe wel mee. Of wil je misschien liever jouw verhaal voor jezelf houden. Maar dan zal nooit je schrijftalent worden ontdekt en ontneem je de wereld iets waardevols.

Jan Doffegnies, docent Nederlands op het Adelbert College, krijgt veel verhalen onder ogen: “Als ik dan begin te lezen, heb ik na een paar zinnen al genoeg om te weten: dit is een goede schrijver. Het verhaal pakt je, grijpt je bij de kladden. Schrijvers creëren hun eigen nieuwe wereld, scheppen met hun fantasie, zetten de werkelijkheid naar hun hand of passen de werkelijkheid aan.”
“En”, vervolgt Doffegnies, “een goede schrijver stuurt de lezer door het verhaal, neemt hem bij de hand, laat zien, ruiken, horen, proeven en voelen. Lezen is reizen in de fantasie van de schrijver. Zo kan de lezer meegevoerd worden in absurde situaties. De beste verhalen komen van binnenuit, wat van buitenaf komt is gewoon een verslag en pakt de lezer niet.”
De verhalenwedstrijd wordt georganiseerd door Stichting Noenki. De juryleden zijn: Jan Doffegnies, docent Nederlands; Iris Oostlander, hoofdredacteur van De Wassenaarse Krant; Eveliene Schoenmakers, Boekhandel de Kler; Lucie Heins, publicist; Linda Groeneveld, kinderboekenschrijfster en illustrator.
Er zijn drie leeftijdscategorieën: A. 8 t/m 11 jaar, B. 12 t/m 15 jaar en C. 16 t/m 18 jaar.
De 30 beste verhalen verschijnen in de bundel 2014 met de titel – je raadt het al – LEF! Uit iedere categorie worden drie winnaars bepaald. Deka Wielenga stelt het juryrapport samen en maakt de winnaars bekend tijdens de feestelijke prijsuitreiking vrijdag 4 juli in de bibliotheek Wassenaar, Langstraat 40. Aanvang 16.30 uur.
Stuur jouw verhaal van maximaal 1000 woorden met het thema LEF! in een word-document voor 12 mei 2014 naar verhalenwedstrijd2014@gmail.com Vermeld duidelijk je naam (of pseudoniem), geboortedatum, adres, telefoonnummer, school en de titel van je verhaal. Als je nog vragen hebt, kun je bellen naar 070-511 87 27 (Lucie Heins) of mailen naar stichtingnoenki@gmail.com
De verhalenwedstrijd 2014 wordt mede mogelijk gemaakt door: Bibliotheek Wassenaar/Voorschoten, Gemeente Wassenaar, Boekhandel de Kler, Luciano’s IJssalon en Notariaat Willebois (voorheen Geurts en Partners). (Tekst: Lucie Heins. Foto: Floor Fernhout.)